2010 U.S.A ~ Canada

Dag 16; Kamloops - Vancouver, BC (Canada)

We rijden al om half negen, zonder te ontbijten, weg uit Kamloops. Hier valt werkelijk helemaal niets te beleven. Anja heeft inmiddels al een energiebar op bij de thee en we besluiten onderweg wel wat te kopen.

De weg loopt door de heuvels en af en toe zien we nog een besneeuwde bergtop in de verte. We stoppen bij een benzinepomp, tanken de auto (waarschijnlijk voor de laatste keer) vol en kopen cake en muffin als alternatief voor het gemiste ontbijt.

Alles ligt hier, uiteraard, veel verder uit elkaar dan bij ons en vaak is er geen andere weg van A naar B, wat betekent dat de Trans Canadian Hihgway (6 banen breed) dus ook gewoon een fietspad is. Fietsers rijden hier over de vluchtstrook en als die te smal of slecht begaanbaar is rijden ze op de rechter rijbaan!! Op het moment dat er een invoegstrook is, en de fietser dus meteen midden op de weg terecht komt, staat er netjes een bordje dat wanneer het 'veilig' is, ze weer moeten verhuizen naar de rechterbaan/vluchtstrook. Hoe bizar is dat??

We zijn al om twee uur in Vancouver en ondanks dat we de halve stad doorkruisen (het hotel ligt Downtown) rijden we, alweer, in één keer goed. We checken in en brengen meteen alle spullen boven. De kamer is klein, maar comfortabel énnnnn als we in de badkamer komen ontdekken we een BUBBELBAD!

Laughing

We drinken wat in de Ierse pub naast het hotel (hier is ook het ontbijt morgenochtend) en gaan dan aan de wandel. We lopen naar het Lookout point en gaan met een lift, die aan de buitenkant van het gebouw hangt, 26 verdiepingen omhoog, om van het uitzicht over de stad te genieten. Het is, bij lange na, niet zo hoog als de 110 verdiepingen van Sears Tower in Chicago, maar het uitzicht is ook hier geweldig. Al moet gezegd dat de Skyline van Chicago vele malen mooier is dan die van Vancouver.

We drinken nog koffie met bananabread bij Starbucks en lopen dan terug naar het hotel. We eten bij de pub een heerlijk bord pasta in creamsauce met mais, doperwtjes en langoustines. We krijgen er geroosterd knoflookbrood bij. Jammie.

Morgen gaan we nog wat meer van Vancouver bekijken.

Dag 15; Jasper, AB - Kamloops, BC (Canada)

Er is niet zo veel te vertellen vandaag. We rijden even voor half 10 weg. Eigenlijk te laat, want we hebben een lange rit voor de boeg, maar als we een half uurtje in de auto zitten passeren we de grens met Britisch Columbia en geeft een bord, langs de kant van de weg, aan dat we een tijdzone passeren en dat de klok een uur terug moet. We hebben dus straks 60 miles gereden en zijn nog geen minuut onderweg..... dat is aardig gek.

Het landschap is mooi, maar niet bijzonder. Het lijkt veel op wat we kennen van Frankrijk. Groene bergen, rotsen en een rivier paralel aan de weg die we rijden. We stoppen twee keer om de benen te strekken en hier zien we toch het grote verschil met de V.S. Zijn de mensen in de V.S vele malen vriendelijker, alles is er ook veel schoner. De toiletten bij de benzinepomp en nu op deze parkeerplaatsen. Vind je in de V.S geen vuil op straat (je krijgt bekeuring, als je wat weggooit) hier ligt het vol met blikjes en papier en er hangt een zéér onfrisse toiletgeur, terwijl er geen toilet is!!

We eten, tussen de middag bij Subway, Benny een sandwich met kip, kaas en sla, Anja een wrap met sla, komkommer, tomaat en tonijn.

Vroeger dan verwacht, rond half drie zijn we al in Kamloops. We hebben een statig hotel uit 1920, waar de kamers nog in die stijl ingericht zijn. We maken koffie en lopen even de straat uit, maar er valt hier niets te beleven. We drinken wat op het terras van het hotel, gaan terug naar de kamer en eten roasted lam aan de overkant van de straat bij de Griek. Lekker, maar een belachelijk groot bord met veel te veel eten. Zonde!

Terug in het hotel, maken we thee/koffie, werken de website bij en kijken een film op t.v.

Morgen rijden we naar Vancouver, waar we 2 nachten zullen blijven.

Dag 14; Banff - Jasper, AB (Canada)

Pfffff, waar te beginnen. We hebben al veel gereden en we hebben al veel moois gezien deze vakantie, maar de dag van vandaag slaat werkelijk alles!!

We rijden pas om half elf weg uit Banff. We zijn wat later wakker en het ontbijt (yoghurt/fruit en French toast (wentelteefjes), jullie snappen wel wie wat heeft gegeten:) wordt niet zo vlot geserveerd als in de V.S

Undecided
. Verder is het maar 180 miles naar Jasper, dus we hebben alle tijd.

De weg die we rijden heet Icefields Parkway en is, volgens de reisgids, de 'mooiste route van de Rockies, de weg loopt langs de graat van het gebergte en is een onafgebroken reeks van gletsjers en bergmeren, watervallen en drieduizenders (bergtoppen van meer dan 3000m hoog)'. Dat belooft dus wel wat.

We zijn nog maar net onderweg als we al twee herten langs de weg zien. Prachtig, wat een mooie beesten zijn dat. We stoppen regelmatig voor foto's/film, want ieder woord uit de reisgids is waar. We zien gletsjers, we zien prachtig aqua blauwe bergmeren, we zien ontelbare watervallen en drieduizenders overal waar je maar kijkt.

We drinken koffie/chicken-noodlesoup in een berglodge en kopen een sandwich voor de lunch.

Rond drie uur komen we aan bij de Columbia Icefields. We stoppen en eten wat warms (de sandwich moet nog maar even wachten). De Columbia Icefields is een aantal gletsjers bij elkaar en er is een tour, van anderhalf uur, waarbij je met een snowcoach op de gletsjer kunt komen. Uiteraard gaan we dat doen. We kopen tickets en moeten ons om 4pm melden bij gate A. We gaan met een touringcar naar boven, naar het punt waar de Snowcoach zal vertrekken. De snowcoach is een sneeuwmobiel met reuzachtige banden die ook gebruikt wordt voor expedities op Antartica. Het ziet er indrukwekkend uit. We stappen in en vervolgens gaan we, stapvoets een helling af van 32%, dat alleen is al een belevenis. Als we beneden aankomen, bevinden we ons daadwerkelijk op de gletsjer en rijden we over een dikke laag ijs, Het is vandaag zonnig en strakblauw , maar volgens Bruce (onze tourguide) heeft het hier gisteren nog gesneeuwd!). Na een afdaling van 20 minuten staan we helemaal beneden en mogen we de snowcoach uit. Het waait en het is hier bitterkoud, maar, ohh my God, wat is dit prachtig!!! IJs, ijs en nog meer ijs. We lopen er over heen, we raken het aan en we zijn er stil van. Op dit moment voel je je zo nietig en klein....... het is werkelijk te indrukwekkend voor woorden. We maken foto's, we filmen en Bruce maakt nog 2 foto's van ons bij de Snowcoach. Na 20 minuten moeten we weer naar boven, we zijn de laatste die instappen.....

Het is inmiddels 6pm en we moeten nog 100km rijden, but who care's, het hotel staat er straks ook nog wel. We stoppen nog bij de Stanley Falls en bij de Sunwapta Falls. Hier moeten we een stukje voor lopen, maar het is de moeite waard. Een massa van aqua blauw water stort naar beneden, om vervolgens, met een onvoorstelbbare kracht, door een dunne spleet in de rotsen de bocht om te slaan.

Net als we denken dat we nu dan toch door kunnen rijden naar Jasper staan er een aantal auto's langs de kant van de weg. We stoppen, want we weten dat er dan 'iets' te zien is. Dat 'iets' is een black bear. We maken een paar prachtige foto's en Benny ziet zelfs kans om te filmen. De dag kan niet meer stuk!

Om half 8 checken we dan toch eindelijk in. We hebben een kamer op de begane grond van het Best Western hier in Jasper.

We zetten koffie, werken de website bij en genieten nog even na. We zijn moe, maar ohhh zooo voldaan!!

Morgen rijden we weer naar 'beneden' richting de V.S naar Kamloops, een tussenstop om de volgende dag door te rijden naar Vancouver.

Dag 13; Glacier N.P, MT - Banff, AB (Canada)

Na weer een overheerlijk ontbijt, checken we uit en rijden we richting Canada. We zullen bijna de hele dag in de auto doorbrengen.

Het is niet zo heel ver naar de grens. Paspoorten worden gecontroleerd en na een aantal vragen, waar komen jullie vandaan, hoe lang blijf je hier, ga je weer terug naar de VS, hebben jullie alcohol/tabak in de auto (waarop Benny nee zegt. Hij vergeet, voor het gemak, het bier en de shag) en hebben jullie een vuurwapen?? Wenst hij ons een goede reis en kunnen we door rijden, British Columbia in.

We drinken een paar keer koffie en eten een hotdog onderweg. Het is al bijna 5 uur als we in Bannf, bij het hotel aankomen. We checken in. Yeahhh, we hebben weer telefoon en internet (tegen betaling) en een wel héél deftige kamer. Double queen beds, een koelkast een twee-zits bank én een flatscreen t.v., het kan niet op vandaag.

Er rijd een hotelshuttle naar Banff, met een Nederlandse chauffeur, daar maken we dus maar gebruik van. We kijken wat winkeltjes, drinken koffie bij Starbucks en gaan dan, met de shuttle weer terug naar het hotel.

We werken, na weer 2 dagen zonder internet te hebben gezeten, de site bij en gaan dan naar bed.

Morgen rijden we naar Jasper.

Sandra & Henri, Ed, Wilma, Cynthia, Mike én Bobby hele fijne vakantie gewenst. Geniet ervan!!

Dag 12; Glacier N.P, MT

Na het ontbijt, Benny heeft rösti, 2 spiegeleieren (sunny-side-up), toast en jam en Anja heeft yoghurt, vers fruit en een cinnamonrol die Benny ook nog op eet, rijden we verder het park in. De going- to-the-sun road, loopt dwars door het park en is 50 miles lang.

We zijn nog maar net onderweg als we een jonge beer langs de kant van de weg zien. Uiteraard maken we even een foto. Helaas geen film, het bandje in de camera is bijna vol en nieuwe bandjes liggen in het hotel. We moeten dus zuinig filmen vandaag.

De rit is, we kunnen het wel blijven zeggen, schitterend!! Overal gletsers en overal waar het smeltwater naar beneden komt kletteren watervallen. Je kunt het water helemaal volgen, van boven op de berg, waar de sneeuw ligt naar beneden, waar het de rivier in stroomt.

Rond één uur zijn we aan de andere kant van het park. We stoppen voor de lunch. Benny een grilled chicken sandwich en Anja een Cesarsalad.

Na de lunch keren we om en rijden de weg terug naar het hotel. Overal zijn uitkijkpunten, overal kun je stoppen om weer prachtige plaatjes te schieten. Na iedere bocht, in de weg, is het uitzicht weer anders. We fotograferen zelfs nog een aantal big horn sheep.

Als we aan het laatste stuk door de bergen, vlak bij het hotel, beginnen barst er een, korte maar hevige, regenbui los. Al voor we bij het hotel zijn is het al weer droog.

We eten bij 'Eddie's', Benny krokante kip en Anja steak, allebei met baked potato en slade en daarna gaan we weer naar het hotel voor de laatste nacht Glacier N.P

Morgen rijden we naar Banff in Canada. Een lange rit van ruim 300 miles.

P.s. Tjergina en Hans, hoop dat jullie een fijne vlucht gehad hebben. Have fun in venice Beach én bij de PML show!

Dag 11; Missoula - Glacier N.P, MT

Rond 10 uur rijden we pas weg uit Missoula, we gaan 10 miles over de Interstate en vervolgens 140 miles over US-Highway 93-S. Het landschap verandert van mooi naar 'niet bijzonder', maar hoe dichter we bij het Glacier N.P komen, hoe meer besneeuwde bergtoppen we zien.

Als we, na een pitstop, weer weg rijden, brand het lampje 'need oil change soon' in de auto. Nu hebben we dat 2 jaar geleden ook gehad, toen hebben we olie laten verversen bij een garage en de rekening bij Alamo gedeclareerd. Dat is ons plan nu dus ook.

Om kwart voor drie checken we in bij ons hotel. We hebben een kamer op de 2e verdieping en het uitzicht is waanzinnig. Het hotel ligt echt vlak aan Lake McDonald, we horen het water onder ons tegen de rotsen klotsen en in de verte liggen de gletsjers.........

We wassen wat shirts, we zijn hier 2 dagen dus tijd genoeg om te drogen, en gaan dan Apgar Village verkennen. Er zijn wat winkeltjes en een restaurant.

Als we terug komen lopen we even bij de receptie naar binnen en vragen aan Stephanie of zij ons kan helpen aan een garage in de buurt. Niet dus. Ze belt Alamo en we kunnen in Kalispell de auto omruilen voor een ander of de olie laten verversen. Nu is Kalispell een uur rijden hier vandaan, dus dat gaan we niet doen. Ze belt de Alamo in Kalispell voor ons, we hebben een smak geld betaald voor de auto én de verzekeringen, ze komen maar een andere auto brengen........ en jawel, ze krijgt het voor elkaar. Anderhalf uur later staat meneer Alamo voor de deur met een truck, waar een zilvergrijze Nissan SUV op staat. Thank you very much!! Bye, bye Jeep.....

Inmiddels hebben we wat te eten gehaald en voor onze kamer, met dat prachtige uitzicht, buiten op gegeten. Na de koffie koopt Ben nog een dvd van het Glacier N.P, die kijken we in bed op de laptop.

Morgen gaan we écht het park in.

Marja & Henk, have fun in Praag!!

Dag 10; Yellowstone N.P, WY - Missoula, MT

We rijden rond half negen weg. We hebben een rit van 265 miles voor de boeg, dus een lange dag in de auto.

We rijden de eerste 40 miles nog door het Yellowstone N.P, maar dan is het toch echt voorbij. Nog een laatste foto en dan gaan we op weg naar Missoula. 225 miles over de I-90 West.

Montana is, alweer. een prachtige staat. Veel groen en veel bergen.

We hebben inmiddels weer een provider en we zien dat Brendon gebeld heeft. We bellen terug, krijgen de voicemail, maar een uurtje later belt hij ons als nog. Waar we zitten, of alles ok is, niemand die iets hoort........ Ja, alles is ok, we zaten alleen zonder telefoon en zonder internet

Undecided

We nemen een sandwich tijdens de lunch en rond 4 uur zijn we bij het Holiday Inn Downtown Missoula. We checken in, en werken vast een gedeelte van de website bij.

Na het eten, Benny heeft BBQ ribs en Anja heeft forel,vullen we de ontbrekende dagen in op de website.

Morgen rijden we naar het Glacier N.P waar we weer 2 nachten zullen blijven.

P.s Ruud en Miranda en familie fijne vakantie gewenst, geniet er van!

Dag 9; Yellowstone N.P, WY

Zodra we de deur van de cabin open doen, zien we een eland aan de andere kant van de weg. Meteen tijd voor een foto dus.

We ontbijten waar we gisteravond ook gegeten hebben. Anja heeft pancakes en vers fruit en Benny gaat vooreen biscuit met ei en kaas. Samen met een 'small' (lees halve ltr) koffie, kunnen we er weer even tegen.

Het eerste gedeelte van de North Loop, is gelijk aan de route van gisteren, we kunnen dus even doorrijden en gaan niet steeds de auto uit.

De eerste stop is Roaring Mountain. Wat het dus ook letterlijk is. Een berg, met hier en daar gaten waar stoom uitkomt en ja, de berg maakt een 'roaring' geluid. Het klinkt allemaal nogal onheilspellend.

Vervolgens rijden we door naar Mammoth Springs. Een upper- en een lower terrace vol met hot springs. Het lijkt een maquette, een plaatje uit Disneyland. De grond, als een dikke witte korst en overal plassen heet water van roestbruin tot hemelsblauw. Overal bruist en bubbelt het en komt er stoom uit de grond. Wat een schoonheid. Eigenlijk niet op film/foto vast te leggen.

We eten fish, chips and coleslaw in Mammoth Village en gaan dan weer verder.

Het landschap is weer adembenemend mooi en we rijden zelfs een stuk over een plateau waar het wegdek maar half verhard is.

Als we bij de Tower Falls aankomen, besluiten we eerst koffie/ijs te nemen, voor we er naar toe lopen, maar als we daar net mee buiten zitten, begint het te onweren. Terug naar de auto dus, deze moeten we helaas overslaan.

We zijn inmiddels al weer op weg naar het hotel als we langs de kant van de weg veel auto's, een parkranger en heel veel mensen zien staan. Dit betekent dat er 'iets' te zien is, en dat 'iets' zijn in dit geval beren. We stoppen en gaan de auto uit, maar er is niets meer te zien, hooguit met een super telelens of een verrekijker en die hebben we allebei niet. Verder rijden dus maar. Niet veel later zien we hetzelfde tafereel, maar ook nu lopen de mensen al weer richting de auto. Wederom te laat dus. Met een 'de derde keer is scheepsrecht' stappen we weer in de auto. We hebben al behoorlijk wat wild gezien, maar een beer, dat zou toch de slagroom op deze taart, die Yellowstone heet, zijn.

We hebben geluk, als we en kwartiertje gereden hebben en door een vallei rijden staan er ineens veel auto's/mensen en een ranger langs de kant van de weg. We stappen uit en voor het blote oog ver weg, maar door de lens van foto/filmcamera duidelijk zichtbaar zien we een volwassen zwarte beer met twee kleintjes aan de overkant van de rivier door het veld lopen!! Dit is zooo mooi.Beren, we zien gewoon beren in het wild!! Wanneer we weer naar de auto lopen vliegt er ook nog een bold eagle over, hét symbool van Amerika.

Als we terug bij het hotel komen regent het weer. We drinken koffie en lopen dan naar het hotel voor een laatste diner in het Yellowstone N.P.

Morgen rijden we van Yellowstone naar Missoula in Montana. Een rit van 265 miles, waarvan de eerste 40 miles nog door dit prachtige park.