2010 U.S.A ~ Canada

Dag 8; Yellowstone N.P, WY

Om half negen rijden we zonder te ontbijten, dat gaan we onderweg doen, richting de South Loop. Het is een behoorlijke rit door de zuidkant van het park. Het aantal miles is niet eens zoveel, maar de kans dat we 100 keer stoppen en uit de auto gaan is wel bijzonder groot. Dat blijkt wel als we, over de eerste 25 miles 4 uur gedaan hebben! We stoppen eerst bij Mud Volcano en vervolgens bij Sulphera Caldron. Wát een natuurverschijnsel is dit. Onwaarschijnlijk mooi, maar ook onwaarschijnlijk onheilspellend. Overal zitten 'gaten' in de grond waar stoom uit komt, overal zijn pools met modder/water dat borrelt en stoomt. De temperatuur is vreselijk hoog en overal staan dan ook bordjes met de waarschuwing om op de paden te blijven. De korst op de grond is dun en je zult levend verbranden, wanneer je in aanraking komt met de stoom en het 'zuur' wat in de grond/water zit. Het ruikt er ook overal afschuwelijk, een warme, zwavelachtige lucht kruipt in je neus en dat raak je voorlopig ook niet meer kwijt. Als je dit ziet realiseer je je, een beetje, wat er in het binnenste van de aarde gebeurt en wat er kan gebeuren als dat allemaal naar de oppervlakte komt, maar, ohhh wat is het mooi om te zien.

Vervolgens komen we bij de Upper en de Lower Falls. In twee fases dendert hier het water met een geweldige vaart naar beneden. Indrukwekkend om te zien.

Als we in Canyon Village aankomen is het dan toch eindelijk tijd voor het ontbijt, dat we tijdens de lunch opeten

Wink
. We nemen allebei een grilled chickensandwich en krijgen er fries bij.

We rijden verder naar Norris, waar we een wandeling maken langs verschillende geysers en springs. Prachtig!

Van Norris rijden we naar Madison en van Madison naar Old Faithful. Dé geyser aan deze kant van het park. Old Faithful, de enige geyser ter wereld die op vaste, voorspelbare tijden spuit. Iedere 90 minuten, met 10 minuten speling naar beide kanten, spuit het water tot zo'n 100ft hoog. Uiteraard willen we dit zien en ondanks dat we bijna anderhalf uur moeten wachten, besluiten we dat toch te doen. Rondom de geyser zijn, op ruime afstand banken gezet en we zoeken een mooi plekje op de eerste rij in het zonnetje. Voorlopig komt er alleen een klein beetje stoom uit. Het spektakel begint met wat sputterend water en dan begint het écht. Het water spuit al hoger en hoger en het is echt héél bijzonder om te zien. Wat een kracht zit hier achter. Na afloop kijken we nog wat rond, maar het is een lange, warme, vermoeiende dag geweest, dus tijd om terug te rijden naar het hotel. We eten wat in de buurt van het hotel, Benny een cheeseburger en Anja een Cesarsalad. We kopen nog wat chocolate-chip-cookies voor bij de koffie/thee en gaan dan terug naar het hotel, waar Anja aan een boek begint en Benny, bij gebrek aan t.v, een film kijkt op de laptop. We zijn precies 12 uur onderweg geweest!!

Morgen gaan we de North side van het park bekijken.

maria Manusama

Wat een leven:)