2010 U.S.A ~ Canada

Dag 4; Mount Rushmore, SD

We zijn weer lekker vroeg wakker. Na de thee en de koffie gaan we snel onder de douche en ontbijten we naast het hotel.

Allereerst gaan we naar het Borglum Historical Center hier in Keystone. Gutzon Borglum is de sculptor van Mt. Rushmore. Lopend door het museum wordt, d.m.v. een audiotour zijn levensverhaal en de geschiedenis achter de Mountain verteld. De tour eindigd met een film over Borglum en de bouw van de sculpture.

Hierna rijden we richting Mt. Rushmore. Vanaf de weg kun je het enorme beeldhouwwerk al zien. We lopen naar het Grand View Terras, waar je een prachtig uitzicht hebt op de vier presidenten, vereeuwigd in de rotsen. George Washington, Thomas Jefferson, Abraham Lincoln en Theodore Roosevelt. Daana wandelen we over de Presidential Trail, waarbij we wat meer onder het beeldhouwwerk komen.

Terug bij de auto besluiten we ook nog naar Crazy Horse Memorial te gaan.Crazy Horse is een beeldhouwwerk, eveneens in de Black Hills, waar ze nog mee bezig zijn. Ze zijn er in 1948 aan begonnen en het moet vele, vele malen groter worden dan Mt. Rushmore. We kijken wat rond en gaan met een bustour mee naar de voet van de sculpture, waar je hoog boven op de rotsen de trucks het opgeblazen puin ziet wegrijden. Verder zien we het 'model' van de scupture, zodat we nu ook weten hoe het er over 10/12 jaar, wanneer het ongeveer af moet zijn, uit zal komen te zien.

Als we weer in Keystone zijn gaan we met de kabelbaan naar boven, waar we nogmaals zicht hebben op Mt. Rushmore.

Terug in het hotel nemen we een duik in het zwembad. Jammer dat het een binnenbad is, het had wel lekker geweest om even te relexen in de zon.....

Na een douche wandelen we door Keystone om een 'fatsoenlijke' eetgelegenheid te vinden. Het valt niet mee, overal knipperen de schreeuwende toeristen reclames over 'all you can eat' buffetten. Jakkie. We komen net buiten het dorp terecht, bij een relatief nieuwe eettent. We hebben grilled chicken (Anja) en honey bbq chicken (Benny. we snakken naar een fatsoenlijke, smakelijke maaltijd....

Morgen rijden van Keystone naar Sheridan, een afstand van 260 miles.

Bye, bye!!